PUBLICACIONES

Significance of binaural synthesis on the spatial acoustic impression of enclosures.
Alonso, A.;Murillo-Gómez, D.M.
Archives of Acoustics 2018, 43(4), 613-624. DOI: 10.24425/aoa.2018.125155

Sound behaviour of concrete churches. The church of Santa Cruz de Oleiros.
Bueno-López, A.;Galindo-del Pozo, M.;León-Rodríguez, A.
Archives of Acoustics 2018, 43(2), 29-306. DOI: 10.24425/122377

The Acoustics of the Choir in Spanish Cathedrals.
Alonso, A.;Suárez, R.; Sendra J.J.
Acoustics 2018, 1(1), 35-46. DOI: doi.org/10.3390/acoustics1010004

On the assessment of the multiplicity of spaces in the acoustic environment of cathedrals: the case of the cathedral of Seville
Alonso, A., Suárez, R., Sendra, Juan J.
Applied Acoustics 2018, 141, 54-63. DOI: 10.1016/j.apacoust.2018.06.023

Virtual acoustic environment reconstruction of the hypostyle mosque of Cordoba.
Suárez, R., Alonso, A., Sendra, Juan J.
Applied Acoustics 2018, 140, 214-224. DOI: 10.1016/j.apacoust.2018.06.006

An investigation of multi-rate sound decay under strongly non-diffuse conditions: the Crypt of the Cathedral of Cadiz.
F. Martellotta, L. Álvarez-Morales, S. Girón, T. Zamarreño.
Journal of Sound and Vibration 2018, 421, 261-274. DOI: 10.1016/j.jsv.2018.02.011.

El sonido eclesial: espacio y liturgia. De la domus ecclesiae a la catedral románica.
R. Suárez.
Ed. Universidad de Córdoba. 2017.

Church acoustics: A state-of-the-art review after several decades of research.
S. Girón, L. Álvarez-Morales, T. Zamarreño.
Journal of Sound and Vibration 2017, 411 pp. 378-408. DOI: 10.1016/j.jsv.2017.09.015.

Virtual reconstruction of indoor acoustics in cathedrals: the case of the cathedral of Granada.
A. Alonso; R. Suárez; J. J. Sendra.
Building Simulation 2017, 10(4) pp. 431-446. DOI: 10.1007/s12273-016-0342-z.

Acoustic environment of Andalusian cathedrals.
L. Álvarez-Morales; S. Girón; M. Galindo; T. Zamarreño.
Building & Environment 2016, 103, 182-192. DOI: org/10.1016/j.buildenv.2016.04.011.

Acoustic characterisation by using different room acoustics software tools: a comparative study.
L. Álvarez-Morales; M. Galindo; S. Girón; T. Zamarreño; R.M. Cibrián.
Acta Acustica United with Acustica 2016, 102(3),578-591. DOI: org/10.3813/AAA.918975

Archaeoacoustics of intangible cultural heritage: The sound of the Maior Ecclesia of Cluny
R. Suárez; A. Alonso; J.J. Sendra.
Journal of Cultural Heritage 19 (2016) 567–572. DOI: org/10.1016/j.culher.2015.12.003

Absorción acústica de materiales textiles en recintos de culto.
L. Álvarez-Morales; A. Alonso; S. Girón; M. Galindo; R. Suárez; J.J. Sendra; A. Giménez.
Actas de TecniAcustica 2015, ISBN: 978-84-87985-26-3 pp. 705-712, ISSN: 2340-7441 (Versión Digital)

Índices acústicos globales en grandes espacios de culto
S. Girón; T. Zamarreño; L. Álvarez-Morales; M. Galindo.
Actas de TecniAcustica 2015, ISBN: 978-84-87985-26-3 pp. 1460-1467, ISSN: 2340-7441 (Versión Digital).

Room acoustic modelling of textile materials hung freely in space: from the reverberation chamber to ancient churches
A. Alonso; F. Martellotta.
Journal of Building Performance Simulation,(2015). DOI: 10.1080/19401493.2015.1087594.

The effect of festive decorations on church acoustics from a temporal design perspective
A. Alonso; F. Martellotta.
Proceedings del 22nd International Congress on Sound and Vibration,(2015). ISBN: 978-15-10809-03-1.
PONENCIAS Y COMUNICACIONES EN CONGRESOS

Identifying acoustically coupled volumes in the cathedral of Toledo, Spain.
S. Girón; T. Zamarreño; M. Galindo; F. Martellotta.
Conference Proceedings of FIA-2018, Cádiz (España).
24 - 26 de octubre, 2018. Acta del congreso ISBN: 978-84-87985-30-4; ISSN: 2340-7441 (Versión Digital) pp. 1274-1282.

Virtual acoustics of the cathedral of Cadiz, Spain.
A. Escobar; T. Zamarreño; S. Girón.
Conference Proceedings of FIA-2018, Cádiz (España).
24 - 26 de octubre, 2018. Acta del congreso ISBN: 978-84-87985-30-4; ISSN: 2340-7441 (Versión Digital) pp. 1346-1354.

Estudio acústico de la Catedral de Santiago de Compostela, Espàña.
F. Balestra, F. Ciani, F. Martellotta, P. F. Nogueira, J. J. Gómez-Alfageme, M. Galindo, L. Álvarez-Morales, A. Álvarez-Corbacho.
Conference Proceedings of FIA-2018, Cádiz (España).
24 - 26 de octubre, 2018. Acta del congreso ISBN: 978-84-87985-30-4; ISSN: 2340-7441 (Versión Digital) pp. 648-655.

Virtual Acoustics of the Cathedral of Murcia considering occupation and different source locations.
L. Álvarez-Morales, A. Alonso, S. Girón, T. Zamarreño, F. Martellotta.
Conference Proceedings of EuroNoise 2018, Creta (Grecia).
27-31 de Mayo de 2018.

Acoustically coupled volumes in the Cathedrals of Murcia and Seville. (Comunicación oral, ponencia invitada)
T. Zamarreño; J. Delgado-Aguilera; S. Girón; F. Martellotta.
48º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA® 2017 y el Encuentro Ibérico de Acústica, A Coruña (España).
4-6 de octubre de 2017.

Acoustic evaluation of the cathedrals of Murcia and Toledo, Spain. (Comunicación oral)
S. Girón; L. Álvarez-Morales; M. Galindo; T. Zamarreño.
24th International Congress of Sound and Vibration, London (UK).
23-27 de Julio 2017.

Virtual reality in church acoustics: visual and acoustic experience in the cathedral of Seville, Spain. (Comunicación en póster)
L. Álvarez-Morales, J. F. Molina-Rozalem, S. Girón, A. Alonso, P. Bustamante, A. Álvarez-Corbacho.
24th International Congress of Sound and Vibration, London (UK).
23-27 de Julio 2017.

Acoustical influence of different locations of the choir in the cathedral of Granada from a subjective and objective overview.
A. Alonso; R. Suárez; J.J. Sendra.
23rd International Congress of Sound and Vibration, Athens (Greece).
10-14 de Julio 2016.

Análise do acoplamento acústico na cripta da Catedral de Cádis.
M. Férnandez; T. Zamarreño; S. Girón; A. Pedrero.
EuroRegio2016, Porto (Portugal). Paper 84, pp. 1-10, ISBN: 978-84-87985-27-0, ISSN: 2340-7441
13-15 de Junio 2016.

Virtual reconstruction of Spanish cathedrals: the sound of choir and other weakly coupled volumes in Seville Cathedral. (Invited paper)
F. Martellotta; T. Zamarreño; S. Girón.
EuroRegio2016, Porto (Portugal). Paper 115, pp. 1-10, ISBN: 978-84-87985-27-0, ISSN: 2340-7441
13-15 de Junio 2016.

Análisis de los parámetros de escena de la Sala Principal del Palau de les Arts Reina Sofía en Valencia. (Invited paper)
A. Planells; S. Girón; T. Zamarreño; S. Cerdá; J. Segura; A. Barba, R. M. Cibrián; A. Giménez.
EuroRegio2016, Porto (Portugal). Paper 138, pp. 1-8, ISBN: 978-84-87985-27-0, ISSN: 2340-7441
13-15 de Junio 2016.

Absorción acústica de materiales textiles en recintos de culto.
L. Álvarez-Morales; A. Alonso; S. Girón; M. Galindo; R. Suárez; J.J. Sendra; A. Giménez.
TecniAcustica 2015 Valencia, España
21-23 de Octubre 2015.

Índices acústicos globales en grandes espacios de culto.
S. Girón; T. Zamarreño; L. Álvarez-Morales; M. Galindo.
TecniAcustica 2015 Valencia, España
21-23 de Octubre 2015.

The effect of festive decorations on church acoustics from a temporal design perspective.
A. Alonso; F. Martellotta.
22nd International Congress on Sound and Vibration, Florencia, Italia
12-16 de Julio 2015.
TESIS DOCTORALES

Alicia Alonso Carrillo, miembro del equipo de investigación del proyecto, obtuvo el título de doctora el 19 de diciembre de 2016 con la memoria titulada “THE SOUND OF THE CATHEDRALS OF SEVILLE AND GRANADA: ACOUSTICS AND HERITAGE RECOVERY (EL SONIDO DE LAS CATEDRALES DE SEVILLA Y GRANADA: ACÚSTICA Y RECUPERACIÓN PATRIMONIAL)” obteniendo la calificación de sobresaliente cum laude con mención internacional.
Directores: J. J. Sendra, R. Suárez.

C. Lidia Álvarez Morales, miembro del equipo de investigación del proyecto, obtuvo el título de doctora el 22 de septiembre de 2016 con la memoria titulada “ACOUSTICS OF LARGE PLACES OF WORSHIP (ACÚSTICA DE GRANDES RECINTOS DE CULTO)” obteniendo la calificación de sobresaliente cum laude con mención internacional.
Directores: T. Zamarreño, S. Girón, M. Galindo.

Pedro Bustamante Rojas, miembro del equipo de investigación del proyecto, obtuvo el título de doctor el 20 de enero de 2016 con la memoria titulada "EVALUACIÓN ACÚSTICA OBJETIVA Y SUBJETIVA EN SALAS Y TEATROS DE ANDALUCÍA" obteniendo la calificación de sobresaliente cum laude.
Directores: J. J. Sendra, T. Zamarreño.
TRABAJOS FIN DE GRADO

Francesca Balestra, presentó el Trabajo Fin de Grado de Politecnico di Bari (Italia) titulado “ACUSTICA DELLA CATTEDRALE DI SANTIAGO DE COMPOSTELA: RICERCA DELL'EFFETTO DI TRATTAMENTO E TRATTAMENTI CORRETTIVI ATTRAVERSO UN MODELLO GEOMETRICO ACUSTICO (ACÚSTICA DE LA CATEDRAL DE SANTIAGO DE COMPOSTELA: INVESTIGACIÓN DEL EFECTO DE LA OCUPACIÓN Y TRATAMIENTOS CORRECTIVOS A TRAVÉS DE UN MODELO GEOMÉTRICO ACÚSTICO)”, el 10 de octubre de 2018.
Tutor: F. Martellotta.

Federica Ciani, presentó el Trabajo Fin de Grado de Politecnico di Bari (Italia) titulado “ACUSTICA DELLA CATTEDRALE DI SANTIAGO DE COMPOSTELA: ANALISI DELLE MISURE IN SITU DEI PARAMETRI ACUSTICI ARCHITETTONICI (ACÚSTICA DE LA CATEDRAL DE SANTIAGO DE COMPOSTELA: ANÁLISIS DE LAS MEDIDAS IN SITU DE LOS PARÁMETROS DE ACÚSTICA ARQUITÉCTONICA)”, el 10 de octubre de 2018.
Tutor: F. Martellotta.

Jorge Delgado-Aguilera Romero, presentó el Trabajo Fin de Grado de la titulación en Fundamentos de Arquitectura de la Universidad de Sevilla titulado “ESTUDIO DE VOLÚMENES ACÚSTICAMENTE ACOPLADOS EN LAS CATEDRALES DE MURCIA Y SEVILLA” obteniendo el 13 de septiembre de 2018 la calificación de notable 8,5.
Tutor: T. Zamarreño.

Cristina Armayones Gracia, presentó el Trabajo Fin de Grado de la titulación en Fundamentos de Arquitectura de la Universidad de Sevilla titulado “EL SONIDO DE LA SACRISTÍA DE LA CATEDRAL DE JAÉN. ACÚSTICA Y PATRIMONIO” obteniendo el 13 de septiembre de 2018 la calificación de sobresaliente 10.
Tutor: T. Zamarreño.

Francisco Manuel González Martínez, presentó el Trabajo Fin de Grado de la titulación en Fundamentos de Arquitectura de la Universidad de Sevilla titulado “MODELO ACÚSTICO DE LA IGLESIA DE LA MAGDALENA” obteniendo el 13 de septiembre de 2018 la calificación de notable 8.
Tutor: T. Zamarreño.

Alejandro Escobar Cabello, presentó el 11 de diciembre de 2017 el Trabajo Fin de Grado titulado “ACÚSTICA VIRTUAL DE LA CATEDRAL DE LA SANTA CRUZ DE CÁDIZ” obteniendo la calificación de sobresaliente.
Director: T. Zamarreño.