HBSC ESPAÑA

Health Behaviour in School-aged Children

Symposium. Health Assets for Young People's Wellbeing

El symposium 'Health Assets in a Global Context: Theory Methods Action. A series of events to translate the asset model into policy research and practice. Symposium 1: Health Assets for Young People's Wellbeing', fue celebrado en Sevilla entre el 28 y el 30 de abril de 2010. El evento fue organizado por la Universidad de Sevilla (España) y la Universidad de Hertfordshire (Inglaterra), en colaboración con la Organización Mundial de la Salud y el estudio Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC), y apoyado por el Departamento de Salud de Inglaterra y el Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad de España, Presidencia Española de la Unión Europea. En él se reunieron expertos reconocidos internacionalmente, políticos, profesionales, investigadores y miembros de la comunidad, que trabajan en temas relacionados con la salutogénesis, la resiliencia y el capital social; así como, adolescentes de diversos lugares del mundo que aportaron la visión más cercana de su realidad.

El objetivo general del symposium fue el de contribuir al avance de los enfoques basados en activos para el bienestar de los jóvenes, así como el de presentar las ideas y los temas del libro de Morgan, Davies y Ziglio titulado 'Health Assets in a Global Context: Theory Methods Action', en el que se propone un modelo de activos que sirve para abordar, entre otros, las desigualdades globales en salud. Todo ello, poniendo de relieve las acciones requeridas por los responsables políticos, investigadores y profesionales para hacerlo realidad y obtener beneficios en la salud y el desarrollo en contextos diversos.

RESÚMENES O PRESENTACIONES DE ALGUNAS CONFERENCIAS

icono pdfDescargar material completo

- Assets for Health and Development – individual level resilience. Dr Harry Burns, Chief Medical Officer, Scotland

- Measuring wellbeing, some problems and possibilities. Dr Virginia Morrow, Institute of Education, England

- What is it to be well? Mr Tom Hennell, North West Regional Government, England

- The Salutogenic Perspective. Dr Bengt Lindstrom and Dr Monika Eriksson, Folkhälsan Research Centre, Finland

- Resilience as an asset for healthy development. Dr Ingrid Schoon, University of London, England

- The link between biology and social structure. Dr Mike Kelly, NICE, England

- Relevance of promoting risk and protective framework for promoting equity in young people. Dr Alfredo Oliva, University of Seville, Spain

- "Youth Resiliency" - An evidence-based positive social psychology framework to reduce adolescent risk behaviors by enhancing well-being: Implications for research, policy and programs. Dr Yossi Harel-Fisch, Bar Ilan University, Israel

- Key assets in adolescent multiple risk behaviour: The role of parents and peers. Margreet de Looze, PhD candidate, Utrecht University, the Netherlands.

- The hierarchy of social assets for life satisfaction in English and Spanish young people. Fran Rivera, PhD candidate, University of Huelva, Spain; Carmen Moreno, University of Seville, Spain; Antony Morgan, Associate Director, National Institute of Health and Clinical Excellence (NICE), England

- Evidence: Exploring Risk and Protective Factors using the WHO Health Behaviour in School-Aged Children Study – Positive Health. Ottova, V., Wille, N., Ravens-Sieberer, U., & the Positive Health Focus Group HBSC

- Asset-Based Community Development. Dr Deborah Puntenney, NorthWestern University, Chicago, USA

- India: A tale of two nations. Dr Alok Mukhopadhyay, CEO, VHAI, India

- Parents and communities' assets to control under five child malaria in rural Benin. Dr David Houeto, CREDEPSA, West Africa

- The application and evaluation of an assets-based model in Latin America and the Caribbean: the experience with the healthy settings approach. Ms Cristina Franceschini, PAHO (Central and Latin America)

- The use of assets in promoting physical activity among women in difficult life situations. Dr Alfred Rütten, University of Erlangen-Nuremberg, Germany

International Symposium. 25 years of the HBSC Study: Contributions and Future Challenges.

La reunión de primavera (HBSC Focus Group Meeting 15-17 May 2008) se realizó en Sevilla, con el Equipo HBSC español como anfitrión. Con ocasión de los 25 años de trayectoria del HBSC, se dedicó el día 16 de mayo a un symposium que concentró invitados del Ministerio de Sanidad y Consumo, del Ministerio de Educación y Ciencia, de las Consejerías de Salud y Educación de los gobiernos autonómicos, así como representantes de la Organización Mundial de la Salud y antiguos investigadores principales de países adscritos a la red HBSC.

Este symposium, que se llevó a cabo en el “Monasterio de La Cartuja”, tuvo como objetivo principal reflexionar acerca de las aportaciones realizadas hasta el momento por el HBSC y sus retos de futuro.

icono pdfDescargar libro de actas
Libro de Actas
ISBN: 978-84-691-5846-3